Opis materijala
Datum objaviljivanja: 12. lipnja 2025.
5e model
Uključi:
Učenici gledaju film: Ljudska prava https://www.youtube.com/watch?v=KDXhEAPzNh0
Nakon gledanja filma slijedi analiza koja dovodi do pojma univerzalnosti, jednog o obilježja ljudskih prava
Istraži:
Učenik istražuje slučajeve kršenja ljudskih prava
Učenici se dijele u dvije grupe:
1. grupa:
- uskraćivanje prava na obrazovanje i kršenje prava žena, pravo na slobodu, ravnopravnost
https://www.nacional.hr/najtezi-primjer-krsenja-ljudskih-prava-djevojcica-i-zena-dopustimo-li-da-prode-nekaznjeno/#google_vignette
https://www.nacional.hr/najtezi-primjer-krsenja-ljudskih-prava-djevojcica-i-zena-dopustimo-li-da-prode-nekaznjeno/#google_vignette
https://balkans.aljazeera.net/news/world/2024/8/15/unesco-za-14-miliona-djevojcica-u-afganistanu-uskraceno-skolovanje-otkad-su-talibani-na-vlasti
2. grupa
- uskraćivanje (dječjih prava: pravo na roditelje ili skrbnike, pravo na učenje i školovanje, pravo na zaštitu od psihičkog i fizičkog nasilja, pravo na hranu, odjeću, sigurno mjesto za život i zadovoljenje svih osnovnih potreba, pravo na posebno školovanje ako postoji određena teškoća u razvoju; Pravo osoba s invaliditetom na integraciju, koje obuhvaća mjere čiji je cilj osiguravanje njihove neovisnosti, društvene i profesionalne uključenosti te njihovo sudjelovanje u životu zajednice)
https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/dan-je-djecjih-prava-ali-najcesce-djecja-prava-krse-roditelji---457612.html
https://www.vecernji.hr/vijesti/djecaka-nisu-pustili-na-let-prvim-razredom-jer-ima-downov-sindrom-449656
Svaka grupa analizira i predstavlja svoje slučajeve i ukazuje koja su se ljudska prava kršila.
Ključni pojam do kojeg su učenici došli u analizi je dostojanstvo: pravo na poštovanje i etički odnos od rođenja.
Objasni
Nastavnik kroz dijalog i raspravu s učenicima analizira:
- pojam ljudskih prava,
- obilježja ljudskih prava: univerzalnost, nedjeljivost neotuđivost, međuovisnost,
- prirodni moralni zakon, moralna dužnost moralna prava,
- J. Locke: pravo na život, slobodu i privatno vlasništvo,
- temeljne vrijednosti: sloboda, jednakost i solidarnost,
- tri generacije ljudskih prava te najave četvrte generacije ( informacijska- tehnologija, kibernetički prostor),
- univerzalizam nasuprot kulturnom relativizmu.
- Deklaracija o ljudskim pravima ( učenici analiziraju tekst Deklaracije i izdvajaju i grupiraju ljudska prava:
Osobna ljudska prava: pravo na život, pravo na slobodan razvoj osobe, pravo na zaštitu od napada.
Politička i građanska prava: pravo na slobodu mišljenja i izražavanja, pravo na slobodu informiranja, pravo na neometano sudjelovanje u političkom životu.
Socijalna, ekonomska i kulturna prava: pravo na obrazovanje, pravo na socijalnu sigurnost, poštenu naknadu za rad, odgovarajući standard života i zdravlje.
Prava treće generacije: pravo na mir, pravo na razvoj i pravo na zdrav okoliš.
Na temelju analize uočavaju da deklaracija nema snagu zakona i da međunarodna zajednica nema mehanizme kako bi spriječila kršenje ljudskih prava
Razradi
Organizirana: Vođena debata
Tema:Trebaju li ljudska prava biti univerzalna ili trebaju biti ovisna o različitim kulturama?
Učenici u debatu razmatraju:
1. Ljudska prava trebaju biti neovisna o kulturi i vrijediti za sve ljude jednako.
2. Ljudska prava ne možemo odvojiti od utjecaja kulture, odnosno pojedinačne države
Učenici se dijele u afirmacijsku i negacijsku grupu, određuju svoje polazne teze iznose argumente i protuargumente.
Usmjeravajuća pitanja
1. Jesu li ljudska prava iznad poštivanja kulture (tradicije)?
2. Može li pozivanje na kulturu opravdati kršenje ljudskih prava?
Vrednovanje
Minuta za kraj
Učenici u jednoj rečenici zapisuju glavnu ideju sata. Odgovori se uspoređuju.
Učenici vrednuju argumente debate.
Kviz
https://create.kahoot.it/share/ljudska-prava/43562a21-e73e-42c9-ac5a-efbcac49128e
Doprinosi
Perislava Bešić Smlatić, Osobe ili ustanove koje objavljuju materijal
Perislava Bešić Smlatić, Autor
Perislava Bešić Smlatić, Autor
Osoba ili ustanova koja objavljuje materijal
Kategorija materijala
- Obrazovni sadržaji-> Srednje škole - opći predmeti-> 2. razred-> Etika-> A. Moralno i etičko promišljanje-> SŠ ETK A.2.2. Određuje temeljne etičke pojmove povezane s moralnim i etičkim problemima u politici i pravu
Bilješke
/
Skraćeni naziv
Ljudska prava
Vrsta materijala
Nastavnička priprema
Uvjeti iskorištavanja
Imenovanje (CC BY)
Način pristupa
Otvoreni pristup
Jezik
hrvatski - standardni
Datum izrade materijala
12.06.2025.
Tagovi
etika
Datum unosa materijala
12.06.2025.
Status materijala
Gotov materijal
Verzija
1
Preporučeni materijali

Dječja prava- VU u OŠ i SŠ u Europi i RH
Dubravka Katačić
Obrazovni sadržaji • Osnovne škole • 8. razred • Građanski odgoj i obrazovanje
PPTX
Autorska prava i GDPR
digitalni obrazovni sadržaji
Obrazovni sadržaji • Strukovne škole • Elektrotehnika i računalstvo • Računalstvo
PPTX
Komentari