Opis materijala
Cilj: Učenici će kroz praktične aktivnosti povezati matematiku (opseg, površinu) i umjetnost (slika Mona Lise) te se upoznati s konceptom zlatnog reza i njegovom primjenom u umjetnosti Leonarda da Vincija.
Ishodi:
A.5.3. Povezuje i primjenjuje različite prikaze razlomaka
A.5. 6. Zaokružuje prirodne brojeve
B.5.1.Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu
D.5.2. Odabire i preračunava pogodne mjerne jedinice
D.5.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu geometrijskih likova
E.5.1. Barata podatcima prikazanim na različite načine
Trajanje: 2 školska sata
Potrebni materijali:
• Pripremljeni kvadrati s dijelovima Mona Lise
• Ravnala za mjerenje stranica kvadrata
• Bojice, flomasteri ili tempere
• Veliko platno ili zid za sastavljanje slike
• Primjeri zlatnog reza u umjetnosti
• Izračunati opseg i površinu kvadrata.
• Odrediti ukupni opseg i površinu sastavljene slike.
• Usporediti dimenzije sastavljene slike s dimenzijama originalne slike Mona Lise.
• Potaknuti kreativnost i timski rad.
Aktivnosti:
1. Uvod (10 minuta)
o Kroz film ili prezentaciju, predstavi kratku priču o Leonardu da Vinciju, njegovom radu i značaju slike Mona Lise.
o Objasniti što je zlatni rez i kako je Leonardo da Vinci koristio ovaj omjer u svojim djelima, uključujući Mona Lisu.
o Povezivanje zlatnog reza s matematikom i umjetnošću (omjeri, proporcije).
2. Aktivnost 1 - Opseg i površina kvadrata (15 minuta)
o Ponoviti kako se računa opseg i površina kvadrata i pravokutnika uz zadatke.
3. Aktivnost 2- Izračunavanje opsega i površine (20 minuta)
Radni listić (u nastavku)
o Učenici dobivaju kvadrate koji sadrže dijelove slike Mona Lise. Svaki kvadrat je istih dimenzija.
o Zadatak: izračunati opseg i površinu svakog kvadrata te procijeniti koliko je kvadrata potrebno da se kreira njihova slika Mona Lise.
o Zadatak: izračunati opseg i površinu slike Mona Lise koju će grupno kreirati.
o Zadatak: uz podatke dimenzija prave slike Mona Lise izračunati omjer njihove sliek i slike Leonarda da Vincija.
o Stvarna slika Mona Lise ima dimenzije 77 cm x 53 cm.
4. Aktivnost 3 - Bojanje i povezivanje dijelova slike (30 minuta)
o Učenici bojaju svoje kvadrate koristeći različite boje ili tehnike, inspirirani originalnim tonovima Mona Lise.
o Nakon bojenja, učenici spajaju sve kvadrate zajedno na veliko platno ili zid kako bi stvorili veliku sliku Mona Lise.
o Učenici će promatrati kako se mali dijelovi spajaju u cjelinu, stvarajući skladan lik.
5. Zaključak - Zlatni rez u Mona Lisi (15 minuta)
o Zajednička analiza dovršene slike. Razgovor o tome kako se zlatni rez koristi u umjetnosti i prirodi, s posebnim osvrtom na Mona Lisu.
o Djeca će istražiti primjere zlatnog reza u slici (položaj lica, proporcije tijela) i razmotriti kako geometrija utječe na sklad slike.
Radni listić:
Korak 1: Mjerenje kvadrata
1. Svaki učenik dobiva jedan ili više kvadrata iz mreže.
2. Pomoću ravnala izmjeri duljinu stranice kvadrata (duljina i širina su iste).
3. Zapiši izmjerenu duljinu stranice:
Duljina stranice kvadrata: _________ cm
Korak 2: Izračun opsega i površine kvadrata
4. Formula za opseg kvadrata: opseg = 4 × duljina stranice
5. Formula za površinu kvadrata: površina = duljina stranice × duljina stranice
6. Izračunaj:
Opseg kvadrata: _________ cm
Površina kvadrata: _________ cm²
________________________________________
Korak 3: Ukupni opseg i površina slike
7. Mreža sadrži 24 kvadrata. U kojem su rasporedu? (npr. 4 × 6, 3 × 8):
Raspored kvadrata: ______ × ______
8. Izračunaj dimenzije cijele slike:
Duljina slike = broj kvadrata u jednom redu × duljina stranice = _________ cm
Širina slike = broj kvadrata u stupcu × duljina stranice = _________ cm
9. Izračunaj opseg i površinu cijele slike:
Opseg slike = 2 × (duljina + širina) = _________ cm
Površina slike = duljina × širina = _________ cm²
10. Usporedi:
Zbroj svih opsega kvadrata: _________ cm
Zbroj svih površina kvadrata: _________ cm²
Zašto je ukupni opseg slike manji od zbroja opsega pojedinačnih kvadrata?
________________________________________
________________________________________
Korak 4: Usporedba s originalnom Mona Lisom
11. Stvarne dimenzije Mona Lise: 77 cm × 53 cm
12. Usporedi:
• Naša slika: _________ cm × _________ cm
• Koliki je omjer naše slike u odnosu na original?
________________________________________
________________________________________
Korak 5: Kreativno sastavljanje slike
13. Oboji svoj kvadrat – slobodno koristi različite stilove, uzorke i boje.
14. Pažljivo izreži kvadrat.
15. Zajedno s razredom sastavite cijelu sliku na veliki papir ili karton.
16. Pogledajte završni rezultat i raspravite:
Pitanja za kraj:
• Kako nam dijeljenje slike na kvadrate pomaže u razumijevanju mjerenja?
• Jesi li uočio/la neki uzorak kod izračuna opsega i površine?
• Kako se naša slika veličinom razlikuje od originalne Mona Lise?
• Što bi morali učiniti da naša slika bude istih dimenzija kao original?
Doprinosi
Anita Šimac, Osobe ili ustanove koje objavljuju materijal
Anita Šimac, Autor
Osoba ili ustanova koja objavljuje materijal
Kategorija materijala
- Obrazovni sadržaji-> Osnovne škole-> 5. razred-> Matematika-> D. Mjerenje-> MAT OŠ D.5.2. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice
Bilješke
Nastavna jedinica Matematika i umjetnost – Opseg, površina i Mona Lisa osmišljena je za povezivanje geometrijskih sadržaja s likovnim izražavanjem. Učenici petih i sedmih razreda dobivaju dijelove slike Mona Lise podijeljene na kvadrate te ih mjere, računaju opseg i površinu svakog kvadrata, a zatim i cijele slike. Uspoređuju svoje rezultate s dimenzijama originalnog djela (77 cm × 53 cm), izračunavaju omjer te kreativno oslikavaju kvadrate i sastavljaju zajedničku reprodukciju slavne slike. Aktivnost potiče timski rad, primjenu matematičkih znanja u kontekstu umjetnosti te interdispciplinarni rad. Kao nastavak aktivnosti, predložite učenicima da izrade vlastiti portret na isti način – podjelom na kvadrate, mjerenjem i rekonstrukcijom slike u većem ili manjem formatu. Time dodatno uvježbavaju rad s mjerilima, proporcionalnost i kreativno izražavanje kroz vlastiti umjetnički rad. Želite li i digitalnu komponentu, učenici mogu koristiti besplatne online alate za podjelu slika na mrežu kvadrata i usporedbu rezultata.
Skraćeni naziv
Tajna Mona Lise
Vrsta materijala
Nastavnička priprema
Uvjeti iskorištavanja
Copyright - Sva prava zadržana
Način pristupa
Otvoreni pristup
Jezik
hrvatski - standardni
Datum izrade materijala
09.05.2025.
Tagovi
Matematika, opseg i površina četverokuta, geometrija 5. razred
Datum unosa materijala
09.05.2025.
Status materijala
Gotov materijal
Preporučeni materijali
Čuvari priča i tradicije - legende
Dijana Pasarić
knjiga
Obrazovni sadržaji • Osnovne škole • 7. razred • Hrvatski jezik
PDF
GLAZBOM KROZ EUROPU - EUROPSKA TRADICIJSKA GLAZBA
Ante Gašpardi
Priprema za nastavni sat
Obrazovni sadržaji • Osnovne škole • 7. razred • Glazbena kultura
PDF
Komentari